Vi ved, at det er afgørende for fællesskabet og for det enkelte barns trivsel, når forældrene formår at tale sammen og evt. lave hensigtserklæringer/aftaler. Når børnene ved, at de voksne tager ansvar og taler sammen, bliver det helt enkelt lettere at være barn i fællesskabet.
Vi anbefaler drøftelse af følgende punkter:
- Legeaftaler - skærm vs. skærmfri
- Some og gaming - Aldersgrænser
- Kommunikationskanal?
- Slukketid på fælles online kanaler?
- Vores ansvar som rollemodeller
- Hvordan og hvornår samler vi op?
Et bud på klasseaftaler kunne se således ud:
- Vi overholder aldersgrænsen på sociale medier (så ingen børn bliver eksponeret).
- Hvis man ønsker en klassetråd, findes den på f.eks. Aula eller Oase (sikker kanal uden datahøst, skønhedsfiltre oa.) og ikke på de store SoMe som f.eks. Snapchat.
- Alle børn skal inviteres til klassetråden – og man må ikke ”smide hinanden ud” af tråden.
- Turnus-ordning blandt forældre ift moderator-rolle og den gode tone/digital dannelse.
- Slukketid: Vi går ud af online kommunikation med hinanden efter kl.18/19 (og blander os i øvrigt ikke i, hvad der foregår hjemme hos hinanden).
- Vi minimerer computerspil på legeaftaler – og overholder PEGI-mærkninger.
- Vi har mobilfri klassearrangementer/fødselsdage.
- Vi giver børnene dumbphones/basistelefoner i stedet for smartphones.
- Vi støtter generelt børnenes fysiske samvær og bevægelse og tager vores rolle i den forbindelse alvorligt.
- Vi sætter det digitale liv på agendaen hvert år på forældremødet.